المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : وووووووووووبعدين مع جرثومة المعدة

غير مسجل
11-07-2009, 04:54 PM
السلام عليكم

انا عندي جرثومة في المعدة واخذت كورس ثلاثي للعلاج وخلصته من حوالي 3 ايام

بس لسى احس ان الجرثومة ماراحت لان اول ما انتهى الكورس رجعت الحموضة ثاني !!!!!!!!!!!!! وبعدين يعني مافيش علاج نهائي ؟؟

على حد علمي ان الجرثومة بتروح مع العلاج بنسبة شفاء 95% لكن ليه انا طلعت من الخمسه في المية اللي ما استجابوش :(

يعين جرثومتي مقاومة للمضادات الحيوية ولا ايه فهموني وهل معنى كده خلاص هتقعد الجرثومة عندي لغاية ماتعمل لي كانسر ؟!

د أحمد سمير
11-07-2009, 05:27 PM
و عليكم السلام و رحمة الله

احكيلنا بالتفصيل من الاول

كريستينا
11-08-2009, 06:57 PM
اووك بحكي بالتفصيل الممل

من حوالي سنتين لاحظت وجود غازات بكثرة اكثر من الطبيعي لدرجة اني لما اتوضأ لازم اعيد الوضوء اكثر من مره وعانيت فترة طويلة

وبعدين لاحظت ان بطني بدأ بنتفخ صار عندي كرش كبير رغم اني نحيفة وكرشي بارز وباين انه مش كرش دهني يعني دهون متجمعه لا شكله باين زي الكورة منفوخ على طول ولما اضغط عليه بحسه صلب فوق السرة ولما انام على بطني بحس بالمنطقة الصلبة فوق السرة كأنها قطعه بلاستيك ليها حواف

حاولت اتناول حبوب غازات والعب رياضة بس مافيش فايده

مع الايام صرت الاحظ وجود حموضة قوية سواء اكلت او ما اكلت على طول عندي حموضة وتجشؤ وعسر هضم احس بالاكل يرجع الى المريء واحس بطعم الاكل في فمي طبعا بالاضافة الى الغازات والانتفاخ

شكل البراز ولونه تغير لونه على طول اصفر وباين الفضلات اكل غير مهضوم حتى لو اكلت سلطة تطلع زي ما هي اوراق خضراء غير مهضومه
مع مخاط وألم طاعن زي السكينة قبل تفريغ البراز او الغاز
مع حرقة في فتحة الشرج عند التبرز

كنت مفكرة ان دي حموضة عادية من الاكل خففت الاكل وغيرت نوعية الاكل بس الحموضة ذبحتني
رحت المستشفى عطوني حبوب لوزيك حبة صباحا لمدة شهر اثناء العلاج الحمدلله الحموضة تختفي بس اول ما خلصت الشهر رجعت ثاني

طلبت من الطبيبه تعمل لي فحص جرثومة لاني قرات عنها كثير طلعت فعلا عندي الجرثومة من تحليل البراز

كتبت لي على العلاج الثلاثي المعروف

اموكسسلين 1000 ملجرام
كلاسيد مش فاكرة الجرعه
واومبيرازول = لوزيك 40 ملجرام

استمريت على العلاج اكثر من اسبوعين اثناء العلاج حسيت بتحسن في الايام الاولى الحموضة اختفت الانتفاخ شوي خف

بس بعد الاسبوع الاول من العلاج حسيت ان الجرثومة كأنها قاومت العلاج لان الاعراض رجعت ثاني وكانت عبارة عن عسر الهضم واللون الاصفر في البراز والتجشؤ

لما خلصت الكورس رجعت الحموضة مرة ثانية بدرجة اخف لكنها ملازمتني كما في السابق والتجشؤ وعسر الهضم رجع ثاني والانتفاخ ايضا والغازات

متى ممكن ارجع اعمل فحص مرة ثانية عشان اتأكد ان الجرثومة لسى موجوده او راحت ؟؟ مع اني متأكده انها لسى موجوده لان الاعراض ماراحت

وان كانت لسى موجوده ما العمل ؟؟

كم عدد الحالات اللي تكون عندهم جرثومة مقاومه ؟؟ هل توجد احصائيات ؟؟

د أحمد سمير
11-08-2009, 07:02 PM
اموكسسلين 1000 ملجرام
كلاسيد مش فاكرة الجرعه
واومبيرازول = لوزيك 40 ملجرام

كل نوع لواحده

و لا كتبتلك البرشام اللى فيه ال 3 أنواع مع بعض

كريستينا
11-09-2009, 07:00 AM
لا كل نوع لوحده

http://www.jahanbehbood.com/Jahanbehbood/Portals/0/JahanBehbood/abbott/Klacid01.gif

http://photos.tradeholding.com/attach/hash195/30659/losec_caps_20mg.jpg

واموكسسلين

وكنت باخذ حبتين من الاموكسسلين وحبتين من الكلاسيد وحبة من اللوزيك يعني كل 12 ساعه باخذ خمس حبات مع بعض وكنت ملتزمة تماما بالوقت ماعدا جرعه واحده تأخرت فيها نص ساعه لان جالي غثيان واضطريت ارجع كل اللي خدتهم ورجعت خدتهم مرة ثانية

كريستينا
11-11-2009, 06:05 PM
يعني ما رديت على سؤالي ؟

ام ليس لديك خلفية عن الموضوع ؟ :)

د أحمد سمير
11-11-2009, 07:20 PM
لأ الحمد لله عندى بس انشغلت و نسيت الموضوع

فيه عدة احتمالات

أولا ممكن تكون فعلا انتى من النسبة اللى مش بتستجيب للعلاج ده
و الجرثومة عندك بتقاومه
و فى الحالة دى تستشيرى الطبيب المعالج لتغيير العلاج

ثانيا ممكن تكونى خفيتى من الجرثومة و الأعراض اللى عندك دلوقتى
نتيجة مرض تانى زى عسر الهضم أو القولون العصبى
و فى الحالة دى تعيدى التحليل هيظهر سلبى

ثالثا ممكن يكون فيه سبب لمشكلتك لسه موجود
زى استخدام المسكنات أو تناول أطعمة فيها نسبة كبيرة من الدهون

غير مسجل
05-11-2011, 12:41 PM
ياناااااااااااااااااااااااااااااااااس ياعالم تكفون ساعدوني انا تعباااان حيل حيل
بروي قصتي كلها
قبل خمس سنوات كان عندي جرثومة المعدة والحمدلله شفيت منها بنسبة كبيرة ورجعت ادخن واكل الدسم والغازيات بشراهه ورجعت الجرثومة من جديد وعالجتها علاج نهائي وقطعت المشروبات الغازية والدخان والدسم والحمدلله
ووقبل ثلاة شهور حصلي مشكلة ارتجاع المريء وحموضة وقرف عملة تحاليل ومنظار واشعة صبغية لقى الدكتور عندي التهابات بسيطة بالمعدة والاثني عشر صرف ليه الباريت وارتحت وطلع عندي كمان ارتخاء شديد في عضلة المريء السفلية قرر الدكتور عمل عملية جراحية اسمها ارتجااع المريء وبعد ماعملة العملية ارتحت كثيييييييييييييييييييييييييييييييييير والحمدلله وفرحت واجد
بعد شهر ونص حصلي مشكلة بأنفي وعملة عملية جراحية واستخدمت بعد العملية 3 مضادات حيوية ورجعت آلام المعدة بعدها
وجلست اسبوعين ورجعت ع الباريت والكلاسيد والفلاجيل وسببت ليه آلآم برأس المعدة شديدة وكاتمتني طبعآ خذيتها بدون وصفة الطبيب وبعد ماخذيت الحبوب سويت اشعة الباريوم صبغية طلع كل شي سليم وسويت التلفزيونية وبرضه كل شي سليم وسويت تحاليل براز طلع عندي طفيليات بالامعاء يااااااااااااناس وش المشكلة قال الدكتور وقف العلاج ويوم الاثنين القادم نسوي منظار وش تشوفون بذمتكم ردو الله يبعد عنكم كل مرض وشر الاوباء اخوكم العسيري العمر 23 سنة

drabdallah_soliman
05-29-2011, 10:27 AM
لا ز م نعمل
HP stool AG تاني + منظار علوي علي الجهاز الهضمي

د\هانى غانم
07-21-2011, 01:39 PM
بسم الله :اولا احب اشكر الناس اللى تكرموا بالرد لكن لى بعض الإضافات فى موضوع الH.PYLORY اللى بيقولوا عليها جرثومة المعده العلاج كالاتى R- Klacid xr 500 tab.قرص واحد يوميا لمدة شهر
مع flagyl 500 tab قرص 3 مرات بعد الاكل الماده الفعاله (mitronidazole) لمدة شهر مع omepral cap كبسوله قبل الاكل ب1\2 ساعه لازم قبل الاكل لأن ده اسمه برو درج يتحول الى الحاله الفعاله فى المعده الحمضيه
بعد شهر من اخذ العلاج ده نعمل تحليل تانى براز او دم نشوف وصلنا لايه
من الاضافات بجانب العلاج نبعد عن الاتى:البهارات فى الطعام - التدخين - الشاى وخاصة على معده خاليه - وممكن نستبدله بالشاى الأخضر جميييييييييل جدا- المشروبات الغازيه الشيكولات - القهوه - لدويه اللى بتشتغل على الcox 1 ,والأدويه المثبطه للبروستاجلاندين
اسمها N S A I Ds والكورتيزونات
نحرص على تناول : الموز - الكرنب - القرنبيط- تفاح - الثوم
ونبتعد كل البعد عن منتجات الألبان لأن اللبن فيه كالسيوم وده بينشط مستقبلات الهيستامين فى المعده يزود الحموضه يزود المشكله
من اهم الأشياء اللى بنصح بيها لكن غير مريض الضغط العالى يبعد عنها جدا هى العرق سوس

د\هانى غانم
07-21-2011, 01:44 PM
فيه شركه منزله 3 ادويه فى علبه واحده اسمها R- Trio clear caps.

حفيشي
07-21-2011, 05:58 PM
IBS
if treated well
all symtombs will be cured
hp test if positive
it will take long time to be negative even completely eradicated

د/ألفا
09-02-2011, 01:26 PM
د/هاني غانم جزاك الله خيرا
بس لا ننصح بتناول الثوم والتقلية والبصل المطهي