النصائح

آخر المشاركات
         :: ساعات معتمدة و دورات انعاش القلب معتمدة (آخر رد :Mohammed Alhawi)      :: ساعات معتمدة و دورات انعاش القلب معتمدة (آخر رد :Mohammed Alhawi)      :: 0591765499حبوب اجهاض الحمل سايتوتك للبيع من داخل السعودية الرياض جدة الدمام (آخر رد :دكتتورر محممدر)      :: 0591765499#‏بيع #‏شراء #‏حبوب #‏الاجهاض #سايتوتك #‏جده #‏الرياض#‏ (آخر رد :دكتتورر محممدر)      :: دبلومة مكافحه العدوى Infection Control (آخر رد :noha hassan)      :: طلب (آخر رد :khale.nasreldin)      :: الدبلومة المتكاملة لإدارة الجودة الطبية (آخر رد :hager mohamed 89)      :: هام وضرورى جدا لأول مرة على النت افهم الفسيولوجى متحفظش مع A.D.A.M series (آخر رد :أنهار جارية)      :: زمالة ولا ماجستير ؟ (آخر رد :Dentist_D)      :: أهمية تنظيف الأسنان (آخر رد :روان الناجي)     

العودة   كل الطب أكبر منتديات طبية عربية 6 أعوام من العطاءAllteb 6 Years of Donation > التعليم الطبي الأساسي > الفرقتين الأولى والثانية > Histology

قديم 01-05-2010, 08:08 PM   #1
drFK4
عضو جديد

Question أستفسار لو ممكن حد يرد ويساعد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندي استفسار أنا ادرس طب بشري مستوى ثاني ومشكلتي مع الهيستولوجي أني أحاول أحفظ لكن أحسه ملخبط وأربش بينه كثيير وأيضا عندي مشكله في معمل الهيستو أني ما أقدر أفهم الشريحه - خاصة ال GIT - تمام وأحس لخبطه كثيييييير وحتى لو فهمتها في المعمل أخاف أربش وألخبط بالاختبار- ما أقدر أفرق بين محتوياتها -.... هل في حل ???????????????????
والمشكله الثانيه هي بعض الاستفسارات :
1 ما الفرق بين adventitia , serosa
2 في شريحة Lip ما فهمت كيف عمل القطع transvers section ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وبعدين ما فهمت كيف يوجد hair follicle رغم انه ما في فينا شعر في شفايفنا ؟؟؟؟؟؟؟؟وفين هي الred margine ماعرفت أطلعها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

3 في أي شريحه كيف أقدر أفرق بين duct , gland/????????????????
والله يوفق الجميع بس لو ألاقي الإجابات بأسرع وقت
وتسسسسسسسسلموووووووووووووووووووووووووا
نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلةياللي ترد علي
من مواضيع drFK4 في المنتدى

drFK4 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-05-2010, 08:54 PM   #2
shiny rose
يااااااااااااارب

الصورة الرمزية shiny rose

افتراضي رد: أستفسار لو ممكن حد يرد ويساعد

السلام عليكم
حياكم الله يا دكتورة ...
أولا شرايح الجي أي تي حاولي تميزيهم naked eye ‎هتفرق معاكي جامد أوي حطيهم جنب بعض وقارني
مثلا الجيوجينم هتبصي من بره تلاقي الوول فيه ناحية تخينه (ال فيها البايرز باتشز ) وناحيه تانيه من الوول مش تخينه وهكذا هتلاقي كل شريحه لها شكل مميز ...
‏_الفرق بين الأدفنتيشيا والسروزا ... ان السروزا عباره عن أدفتيشيا بس متغطية بسمبل سكويمس ايبيثيليام (ال هو هيكون عباره عن peritoneum) يعني الأعضاء ال متغلفه ببريتونيام هيكون عليها سيروزا في حين ان الأورجانز ال مش هيغلفها بريتونيام يبقي نقول عندها أدفنتيشيا ...
عندك مثال مثلا الأوسوفيجاس ... له جزء منه فوق الdiaphragmوجزء منه تحت الديافرام أوك ؟؟؟ فالجزء ال فوق الديافرام معليهوش بريتونيام فعشان كدا قلنا أنه (أدفنتيشيا ) والجزء ال تحت الديافرام اتغطي بالبريتونيام فعشان كدا قلنا عليها (سيروزا) فهمتي ؟؟؟؟

آه وبالنسبه لل lip ‎حضرتك حاولي تتخيليها (ع فكره الليب مش بس الحته الملونه ال بيتحط عليها الروج دي لأ دا الليب بتشمل دي وتشمل الحته ال فوقها كمان في الشفاه العليا والحته ال تحت الشفاه السفلي ) يعني عارفه مكان الشنب بتاع الميلز كدا ؟؟؟ دا داخل في الليب هاااا تخيلتيها ؟؟؟؟؟؟؟
فبالتالي بقا الريد مارجين هتبقي هي الحته الملونه ال مفيهاش شعر في حين ان الشعر بقا موجود في الحتت ال حواليها فهماني ؟؟؟؟؟؟
أما بالنسبه للفرق بين الduct ‎‎& gland ‎مش عارفه بس أنا أعرف ان الجلاند عباره عن دكت وأسيناي يعني الدكت حاجه تيوبيولار بتاخد السكريشن من الاسيناي تطلعه بره .....

هذا ما أعلمه والله أعلم أنا حاولت أفيدك بال أقدر عليه بس لو حد تاني عنده تعقيب ع كلامي أو تصحيح أو كدا يقول بردو
ربنا معاكي يا دكتوره ويوفقك
من مواضيع shiny rose في المنتدى

التوقيع

I don't know !!!

نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

shiny rose غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-05-2010, 09:28 PM   #3
drFK4
عضو جديد

أختي الحبيبه shiny rose
تسلميييييييييييييي وألف شكر على الرد
وجزاك الله كل الخير على ردك علي والله يخليك فهمت منك كثييير خاصة الليب والأدفنتيشيا
بس بخصوص الduct ,gland بعضهم أصلا لما تشوفيهم بالشريحه يكونوا فيهم كثييييير خلايا حول الacini الفتحه وبعضهم يجوا طبقه واحده حول الفتحه اللي بالوسط فهل في فرق بينهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وجزاك الله كل الخير ما شاء الله عليك نفس مستواي بس فاهمه وطريقة شرحك حلوه وسهله
إن شاء الله أشوفك أوائل :www.1aim.netf060bdb

قديم 01-05-2010, 09:53 PM   #4
shiny rose
يااااااااااااارب

معذره...رد مكرر

التوقيع

I don't know !!!

قديم 01-05-2010, 09:56 PM   #5
shiny rose
يااااااااااااارب

جزانا واياكي يا دكتوره
معلش بس أنا بجد مش فهمه قصد حضرتك بالنسبه للفرق بينهم ... أرجو التوضيح شوية ..
بس أحنا عندنا مشفتش دكت في الشرايح احنا عندنا مثلن بنفرق بين الميوكس أسينس وسيرس...
طب هي في شريحه أيه بالظبط ????
طب بصي لو هناخد مثال للباروتيد ...هنلاقي الاسيناي عباره عن دواير زرقه تتكون من خلايا حوالين ليومن تمام كدا ...أما الدكت بقا هتلاقي الليومن بتاعها أوسع وشكل السيل بيتغير هتلاقيها بقت سودو ستراتيفايد كولمنر أو كولمنر (ودول هتلاقيهم غالبا في السبتا ال ما بين اللوبيولز وبعضها ) وخدي بالك من الفرق ف شكل السيل في الدكت بتكون أسيدوفيلك كولمنر أو سودو سترتيفيد كولمنر بينما في الاسيناي هتبان بيراميدال كدا وبازوفيلك وكمان الليومن بتاع الدكت هتلاقيه بيضاوي كدا وأوسع بكتير من الأسيناي ......وفي كمان نوع من الدكت اسمها intralobular duct ‎دي بقا مش هتكون في السبتا انما هتكون وسط الاسيناي ذات نفسها طب أميذها أذاي ????
أولا هي أسيدوفيلك انما الاسيناي بيذوفيليك
ثانيا السيل بتكون كيوبويدال وفيها بازال أسيدوفيلك سترياشنز

هل دا ال تقصديه ????????
معلش والله أنا مش فهمه قصدك كويس من السؤال
عامة بردو لو أنا مش فاهماكي حاولي توضحيلي تاني عسي افهم قصدك
أعانكم الله ووفقكم

التوقيع

I don't know !!!

قديم 01-07-2010, 11:27 AM   #6
drFK4
عضو جديد

السلام عليكم أختي الغاليه
جزاك الله كل الخير فهمتي قصدي تماما وفهمت الآن كيف أقدر أفرق بينهم س العفو منك مافهمت تمام كيف أفرق بين Interlobular duct
وأيضا عندي مشكله ثانيه هي أني للآن ما أقدر أفرق بين أسيوفيليك وبازوفيليك - عفوا بس ما دخلوا راسي أبداً بالمره- وكلما أفهمهم تجي المره الثانيه وألخبط بينهم!!!!!!!!!!!!
أيضا حطيت في المرفقات ثنتين صور parotid gland إن شاء الله يطلعوا لك واضحات بس إذا ممكن أعرف كيف أفرق بين أن الشي اللي أمامي أسيدوفيليك أو بازوفيليك
لك مني جزيل الشكر والعرفان مع خالص أسفي لو كنت أخذت الكثير من وقتك وأزعجتك معي
وتسسسسسسلمينقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الصور المرفقة
نوع الملف: jpg GI121b.jpg‏ (53.3 كيلوبايت, المشاهدات 8)
نوع الملف: jpg hrd1.h7.jpg‏ (22.4 كيلوبايت, المشاهدات 6)
قديم 01-07-2010, 02:36 PM   #7
د/مرمر
(رب زدني علما )

الصورة الرمزية د/مرمر

بصي يادكتورة

اسيدوفيليك acidophilic

يعني لونه احمر

basophilic يعني لونه ازرق

وال duct عاده واسعه ومطوله كده شويه عن ال acini

والشريحه من الاخر هتلاقي فيها يا اما دواير ولها lumen ضيق شويه يبقي دي acini

اما لو دواير مطوله شويه كده وlumen مش مدور لاء مطول حبه كده تبقي duct

مش عارفه انا اقدرت اوصلهالك ولا لاء ؟؟؟
من مواضيع د/مرمر في المنتدى

التوقيع
يادرة حفظت بالأمس غالية * واليوم يريدونها للهو واللعب
ياحرة قد أرادوا جعلها* امة غريبة العقل غريبة النسب
هل يستوى من رسول الله قائده* دوما وآخر هاديه أبو لهب
وأين من كانت الزهراء أسوتها* ممن تقفت خطا حمالة الحطب
فلا تبالى بما يلقون من شبه* وعندك الشرع ان تدعيه يستجب
هما سبيلان ياأختاه مالهما من ثالث* فاكسبى خيرا أو اكتسبى
سبيل ربك والقرآن منهجه* نور من الله لم يحجب ولم يغب
فاصبرى وصابرى واصطبرى* واستمسكى بعرى الاسلام واحتسبى

د/مرمر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-07-2010, 03:06 PM   #8
shiny rose
يااااااااااااارب

السلام عليكم حياكم الله يا دكتورة....
مفيش ازعاج ولا حاجة والله دانا اتمنى افهمك والله..
بصى بالنسبة للباروتيد زى ما مرمر قالت انك هتلاقى اسيناى ودكتس وللتوضيح انصحك تشوفى المقطع دا..
http://www.4shared.com/file/19043106...1-Parotid.html

ها؟؟؟؟؟ مثبتتش شوية ؟؟؟؟
وكمان خدى بالك ان الفرق بين درجات اللون بيكون تبع اختلاف جودة الميكروسكوب او صباغة الشريحة عشان كدة انا حسيت من الصور ال انتى جبتيها بتاعة الباروتيد انها مايلة شوية للاسيدوفيليك ... فى صورة تانية بردو للباروتيد يا ريت تبصى عليها هتلاقى باين اوى ان لونها ازرق يعنى بيزوفيليك ..اتفضلى الصوره

وبالنسبة لسؤالك عن الـintra lobular duct بصى يا ستى هى ليها اسم تانى بردو اسمها striated duct وشكلها بيبقى مميز اوى فى وسط الاسيناى طب بصى على الصورة دى كدا..
؟؟؟ ها خدتى بالك من الشكل ؟؟ اولا الليومين اوسع من الاسيناى وكمان السيتوبلازم اسيدوفيليك يعنى احمر على عكس الاسيناى ال حواليها هتلاقي لونها مزرق وكمان النيوكلياس هتلاقيها كبيرة وسنترال مش بيزال زى الخلايا بتاعة الاسيناى ...

وبالنسبة للخبطة بين البيزوفيليك و الاسيدوفيليك زى ما مرمر قالت ان البمبى يبقى اسيدوفليك والازرق يبقى بيزوفيليك .. انا معاكى ان احيانا الشرايح بتلخبط بس حاولى بقدر الامكان تتعرفى عليها وان شاء الله هتوضح ليكى ... طب بصى ع الصورة دى كدا وفرقى بين اللونين اللى السهم مشاور عليهم ..

هتلاقى ان السهم ال ع اليمين مشاور ع حاجة حمرة كدا صح؟؟ دى تبقى اسيدوفيليك .. والسهم ال ع الشمال مشاور ع النيوكلياس ولونها ازرق يعنى بيزوفيليك .. تمام كدا؟؟؟ موضحتش شوية؟؟؟؟؟؟؟؟

اتمنى اكون قدرت افهمك حاجةنقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلةربنا معااااااااكى يا دكتورة..

التوقيع

I don't know !!!