النصائح

آخر المشاركات
         :: مكتب ترجمة وتدريب في الرياض (آخر رد :meaningbridges)      :: the art of blood transfusion (آخر رد :shaklus)      :: فرصة لمن يبحث عن عمل جاد (آخر رد :aaagfrds)      :: وظيفة افضل في انتظارك (آخر رد :aaagfrds)      :: أسئلة الهستولوجى والاختبارات سنة اولى (آخر رد :osamashoker)      :: ساعات معتمدة و دورات انعاش القلب معتمدة (آخر رد :Mohammed Alhawi)      :: ساعات معتمدة و دورات انعاش القلب معتمدة (آخر رد :Mohammed Alhawi)      :: 0591765499حبوب اجهاض الحمل سايتوتك للبيع من داخل السعودية الرياض جدة الدمام (آخر رد :دكتتورر محممدر)      :: 0591765499#‏بيع #‏شراء #‏حبوب #‏الاجهاض #سايتوتك #‏جده #‏الرياض#‏ (آخر رد :دكتتورر محممدر)      :: دبلومة مكافحه العدوى Infection Control (آخر رد :noha hassan)     

العودة   كل الطب أكبر منتديات طبية عربية 6 أعوام من العطاءAllteb 6 Years of Donation > الأطباء بعد التخرج Postgraduate doctors > ° يوميات الأطباء الجدد ° > أخــبــار الأطــبــاء

أخــبــار الأطــبــاء متابعة يومية لكل ما يهم الأطباء

مشاهدة نتائج الإستطلاع: موقفك من اضراب الطبيب المصرى
مؤيد وهيحقق اهدافه 6 100.00%
معارض ومش هينجح زى اللى قبله 0 0%
المصوتون: 6. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 10-03-2012, 09:12 PM   #1
pure spirit
" ترانيم سابقا "
Allteb

الصورة الرمزية pure spirit

come اضراب الأطباء 1 / 10 مؤيد أم معارض ولماذا ؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

مرحبا بكل اهل الطب فى المنتدى

النهاردة اليوم الثالث لاضراب الاطباء الجزئى على التوالى

عاوزين نشوف مين مضرب ومكمل ومين اضطر يكسر اضرابه ومين رافض للاضراب من الاساس

فى انتظار جميع الآراء ,,,

من مواضيع pure spirit في المنتدى

pure spirit غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-03-2012, 10:45 PM   #2
Dreamy Doctor
حالمةُ بالجنَّة
Allteb

الصورة الرمزية Dreamy Doctor

افتراضي رد: اضراب الأطباء 1 / 10 مؤيد أم معارض ولماذا ؟؟

السلام عليكم دكتورة ,,

لعلك بخير..

أنا لست من المضربين لكن من مدعمى الاضراب لأن مستشفيات الجامعة غير مضربة ..

لكن سؤال ضرورة يهمنى ..

هل القوافل الطبية تتعارض مع الاضراب ولماذا ؟
من مواضيع Dreamy Doctor في المنتدى

التوقيع
استغفروا ربكمــ

أسألكم الدعـاء بصدق بــ ""الهداية لىّ والرحمة لأبى""
Dreamy Doctor غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-04-2012, 01:29 AM   #3
sky
سبحان الله وبحمده

افتراضي Re: اضراب الأطباء 1 / 10 مؤيد أم معارض ولماذا ؟؟

السلام عليكم ورحمة الله
انا مع الاضراب
ومضربة بالفعل طبعا شغل العيادات
بنشتغله فى الاستقبال المهم من غير تذاكر
بس الادارة عندنا بدات تعند معانا
وفيه اخصائيين كسروا الاضراب تانى يوم
بس ان شاء الله مش هايحبطونا ومكملين
لغاية مانحس ان التغيير بدأ بجد
والمنظومة الصحية تطهر من الفساد المتعمق ومتوغل فى كل شئ فيها
وربنا معانا وينصرنا على كل الفاسدين المفسدين
من مواضيع sky في المنتدى

sky غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
يا sky قام الأعضاء بشكرك علي هذه المشاركة المفيدة:
pure spirit (10-04-2012)
قديم 10-04-2012, 10:07 AM   #4
s&a
عضو جديد

اولا عودا كريما دكتوره ترانيم ايه الغيبه الطويله دى حمدالله على و سلامها حضرتك انا مع الاضراب بما لا يضر المريض اللى محتاج رعايه عاجله زى مرضى الطوارئ والمفروض ان الناس تدعم الاطباء فى كده لأن ده هيعود بالنفع على المريض أولا احنا بنطالب بتحسين الخدمه الصحيه وتوفير الأمن للمستشفيات وانا شايفه المطالب دى اللى مفروض تتعمل من غير ما نطلبها لأن دى ادنى حقوق ممكن نطالب بيها رفع ميزانيه الخدمات الصحيه مافيهوش نقاش احنا حصتنا من الميزانيه 3% بينما نسبه الصحه فى ادنى دوله مش أقل من 12% يرضى مين ده وازاى هيبقى عندنا جوده صحيه بالمبلغ ده وازاى هنبقى زى دول كانت بتعتبر مصر كعبه الطب فى الشرق الاوسط زمان زى الاردن وغيرها من دول الخليج اللى بقى فيها السياحه العلاجيه على اعلى مستوى لازم نضرب لازم نستخدم كل اسليب الضغط حتى يتم اسقاط منظومه الصحه الفاشله لازم نضغط لغايه ما ادخل مستشفيات مصر كلها بلا استثناء من اقصى الصعيد الى كل ارجاء وجه بحرى ادخل المستشفيات انا واهلى واحنل حاسين بالامان عارفين اننا هنلاقى خدمه كويسه ومعامله ادميه وراحه تامه واثقين فى الطبيب والممرضه والتمرجى والمسعف واثقين انهم هيعملوا كل جهدهم مش هيبخلوا علينا بحاجه لانم مرضيين كل حاجه عندهم ادويه واجهزه وسراير نضيفه واماكن مجهزه بكل سبل الراحه مرضيين لانهم عايشين كويس ومرتبه مكفيهم مش شايلين هم فوق هم هم المصاريف والاكل والشرب والمواصلات وانه يلحق ياخد نبطشيه ولا اتنين فى مستشفى خاص عشان يحسن داخله لازم نضرب لازم نضغط واللى يقوللك مش وقته البلد مش ناقصه قوللى ان ماكنتش هتهتم بصحه الشعب اول حاجه يبقى هتهتم بايه الناس ممكن مش تاكل مش تلبس بس عشان يشتروا الدوا او يودوا ابنهم او اى حد عزيز عليهم يتعلم فيها لو صرفنا شويه فلوس زياده على الصحه عشان الكل يلاقى الدوا معلش انا طولت عليكم بس بجد انا نفسى البلد دى تنهض وبجد مش هتنهض الا بحاجتين اوليتين التعليم والصحه والباقى هييجى لانه نتيجه مترتبه ع الحاجتين دول انا دلوقت خارج مصر فى الامارات مش قادره اقولكم اد ايه الناس هنا مهتمين بالصحه والتعليم والتخطيط وكل حاجه بجد لما بامشى فى الشوارع النظيفه واشوف المستشفيات والمدارس ده غير لما بنروح عشان خدمه صحيه بقول انا وجوزى فى نفس واحد ليه مصر مش تبقى كده بس ان شاء الله هترجع احسن بلد وبعدها كل اللى هييجى بلدنا هيقول ياريت بلدنا تبقى زى مصر
من مواضيع s&a في المنتدى

s&a غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
يا s&a قام الأعضاء بشكرك علي هذه المشاركة المفيدة:
pure spirit (10-04-2012)
قديم 10-04-2012, 08:00 PM   #5
pure spirit
" ترانيم سابقا "
Allteb

اقتباس:المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamy doctor مشاهدة المشاركة
لكن سؤال ضرورة يهمنى ..

هل القوافل الطبية تتعارض مع الاضراب ولماذا ؟
فى رأيى ايوة اصلا من غير الاضراب القوافل دى تعتبر اهدار للمال العام
بيتصرف عليها مبالغ كبيرة جدا فى حين ممكن نوفر الاموال دى للمستشفيات الحكومية وتعويض النواقص فى ادوية وعلاجات الطوارئ
الله المستعان

قديم 10-04-2012, 08:06 PM   #6
pure spirit
" ترانيم سابقا "
Allteb

اقتباس:المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s&a مشاهدة المشاركة
اولا عودا كريما دكتوره ترانيم ايه الغيبه الطويله دى حمدالله على و سلامها حضرتك انا مع الاضراب بما لا يضر المريض اللى محتاج رعايه عاجله زى مرضى الطوارئ والمفروض ان الناس تدعم الاطباء فى كده لأن ده هيعود بالنفع على المريض أولا احنا بنطالب بتحسين الخدمه الصحيه وتوفير الأمن للمستشفيات وانا شايفه المطالب دى اللى مفروض تتعمل من غير ما نطلبها لأن دى ادنى حقوق ممكن نطالب بيها رفع ميزانيه الخدمات الصحيه مافيهوش نقاش احنا حصتنا من الميزانيه 3% بينما نسبه الصحه فى ادنى دوله مش أقل من 12% يرضى مين ده وازاى هيبقى عندنا جوده صحيه بالمبلغ ده وازاى هنبقى زى دول كانت بتعتبر مصر كعبه الطب فى الشرق الاوسط زمان زى الاردن وغيرها من دول الخليج اللى بقى فيها السياحه العلاجيه على اعلى مستوى لازم نضرب لازم نستخدم كل اسليب الضغط حتى يتم اسقاط منظومه الصحه الفاشله لازم نضغط لغايه ما ادخل مستشفيات مصر كلها بلا استثناء من اقصى الصعيد الى كل ارجاء وجه بحرى ادخل المستشفيات انا واهلى واحنل حاسين بالامان عارفين اننا هنلاقى خدمه كويسه ومعامله ادميه وراحه تامه واثقين فى الطبيب والممرضه والتمرجى والمسعف واثقين انهم هيعملوا كل جهدهم مش هيبخلوا علينا بحاجه لانم مرضيين كل حاجه عندهم ادويه واجهزه وسراير نضيفه واماكن مجهزه بكل سبل الراحه مرضيين لانهم عايشين كويس ومرتبه مكفيهم مش شايلين هم فوق هم هم المصاريف والاكل والشرب والمواصلات وانه يلحق ياخد نبطشيه ولا اتنين فى مستشفى خاص عشان يحسن داخله لازم نضرب لازم نضغط واللى يقوللك مش وقته البلد مش ناقصه قوللى ان ماكنتش هتهتم بصحه الشعب اول حاجه يبقى هتهتم بايه الناس ممكن مش تاكل مش تلبس بس عشان يشتروا الدوا او يودوا ابنهم او اى حد عزيز عليهم يتعلم فيها لو صرفنا شويه فلوس زياده على الصحه عشان الكل يلاقى الدوا معلش انا طولت عليكم بس بجد انا نفسى البلد دى تنهض وبجد مش هتنهض الا بحاجتين اوليتين التعليم والصحه والباقى هييجى لانه نتيجه مترتبه ع الحاجتين دول انا دلوقت خارج مصر فى الامارات مش قادره اقولكم اد ايه الناس هنا مهتمين بالصحه والتعليم والتخطيط وكل حاجه بجد لما بامشى فى الشوارع النظيفه واشوف المستشفيات والمدارس ده غير لما بنروح عشان خدمه صحيه بقول انا وجوزى فى نفس واحد ليه مصر مش تبقى كده بس ان شاء الله هترجع احسن بلد وبعدها كل اللى هييجى بلدنا هيقول ياريت بلدنا تبقى زى مصر
الله يسلمك يادكتورة
ومعاكى حق فى كل كلامك
يارب المسئولين يحسوا بالمعاناة دى ويستوعبوا انه مش مطلب فئوى زى مابيتم تصنيفه
نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 10-04-2012, 08:49 PM   #7
Dreamy Doctor
حالمةُ بالجنَّة
Allteb

الصورة الرمزية Dreamy Doctor

اقتباس:المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pure spirit مشاهدة المشاركة

فى رأيى ايوة اصلا من غير الاضراب القوافل دى تعتبر اهدار للمال العام
بيتصرف عليها مبالغ كبيرة جدا فى حين ممكن نوفر الاموال دى للمستشفيات الحكومية وتعويض النواقص فى ادوية وعلاجات الطوارئ
الله المستعان

تمام ..

طيب لما أعترضنا على القوافل الخارجة من بعض الجهات

اتقال أن الهدف من الاضراب هو الاضرار المادى وليس الضغط بالمريض ودة ما ينص عليه بروتوكول الاضراب

وأن فى المستشفيات يمكن الكشف على المريض لكن بدون قطع تذكرة ؟!

رأيك إيه ؟ وإيه الفارق ؟ وهل القوافل دى بتسهيل من ا لوزارة ولا لا ؟ ومين بيصرف على القوافل دى ؟!
من مواضيع Dreamy Doctor في المنتدى

التوقيع
استغفروا ربكمــ

أسألكم الدعـاء بصدق بــ ""الهداية لىّ والرحمة لأبى""
Dreamy Doctor غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-05-2012, 12:36 AM   #8
pure spirit
" ترانيم سابقا "
Allteb

اقتباس:المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamy doctor مشاهدة المشاركة
تمام ..

طيب لما أعترضنا على القوافل الخارجة من بعض الجهات

اتقال أن الهدف من الاضراب هو الاضرار المادى وليس الضغط بالمريض ودة ما ينص عليه بروتوكول الاضراب

وأن فى المستشفيات يمكن الكشف على المريض لكن بدون قطع تذكرة ؟!

رأيك إيه ؟ وإيه الفارق ؟ وهل القوافل دى بتسهيل من ا لوزارة ولا لا ؟ ومين بيصرف على القوافل دى ؟!
انتى تقصدى القوافل اللى مش تبع الوزارة
اظن دى مفيش منها مشكلة لانها بتبقى بتبرعات وجهود ذاتية حتى لو كانوا بيستعينوا بالات للفحص من الوحدات
انا بتكلم على اللى الوزارة بتطلعها ودى بتكون بتذاكر زيها زى الوحدات وبيتصرف فيها علاج وليها ميزانية مخصوصة من ميزانية الصحة
هاقولك على موقف مرة وانا فى التكليف لقيتهم باعتين لى 55 جنيه وبيقولوا دول من قسم كذا فى الادارة مقابل القافلة اللى طلعتيها فى شهر كذا
فانا اتصلت بيهم وقلت لهم احنا ماطلعناش قوافل خالص فى الشهر ده وشوفوا يمكن فيه خطا
قالى طيب ابقى عدى علينا روحت لقيت موظفة اخدتنى على جنب وبتقولى ده شعل على الورق واللى يسالك قولى اه طلعت؟؟!! ,,, تخيلى الوضع عامل ازاى
وبخصوص الكشف على المرضى فى المستشفيات بيتم فعلا وبعض الاطباء لجؤوا لكدة لما لقوا اجبار من المديرين او من بعض الاخصائيين على كسر الاضراب حتى الحالات الكولد لو حد بيحب يشوفها مفيش مشكلة بس المهم شباك التذاكر مايتفتحش ونحاول ننشف موارد الدخل اللى بتيجى من المستشفيات واللى منها الحل فى مشكلة الكادر اصلا
علشان طول الوقت مايقولوش دى منظمات خدمية ومش انتاجية
زميلة اول يوم الاضراب فى بنك الدم قالت لى احنا بندخل فى الساعة الواحدة اكثر من 500 جنيه وطبعا قيس على ذلك الاشعة والتحاليل

وفى النهاية الاطباء مش بين يوم وليلة قالوا هنضرب دول اعلنوا من شهر 5 وبعدين جمعية عمومية طارئة وكل ده وبيقدموا حلول وبيكشفوا فساد موجود وماحدش مقدر ده وبيقولوا فئويين
حاجة تكسف

الكلمات الدلالية (Tags)
معارض, م}يد, الأطباء, اضراب, ولماذا