آخر المشاركات
         :: تبليغ عن مشاركة بواسطة عائد لله (آخر رد :عائد لله)      :: عنصر الرشاقة عنصر الكروم ( الكروميم , الكروماكس و الهاي-كروم ) (آخر رد :sasaasso)      :: جراحــــه عامه (آخر رد :علي الفيتوري)      :: كل مايهمك عن الزمالة البريطانية (آخر رد :EgyMD)      :: تفريغات الشافعى كاملة فى الباطنة (آخر رد :EgyMD)      :: Life Support sites (آخر رد :دكتور أشرف)      :: Critical Care sites & journals (آخر رد :دكتور أشرف)      :: Anesthesia & Pain journals (آخر رد :دكتور أشرف)      :: Anesthesia useful sites & links (آخر رد :دكتور أشرف)      :: خاطرة حول ما يحدث من قتل و إبادة لإخواننا المسلمين في بعض الدول (آخر رد :دكتور أشرف)     

العودة   كل الطب أكبر منتديات طبية عربية 10 أعوام من العطاءAllteb 10 Years of Donation > التعليم الطبي الأساسي > الجامعات المصريـة > طب أسيوط

قديم 10-06-2009, 02:44 AM   #1
فاطمة خالد
عضو شرف
Allteb

الصورة الرمزية فاطمة خالد

افتراضي back to school >>>>>>الفرقة الثالثة طب اسيوط ...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...

أخباركم ايه ياسنة تالتة بعد مابدأتوا الدراسة ..؟؟؟؟

اكيد مش من دلوقتي هتحسوا بمشكلة لانه لسه طبعا اول اسبوع ...

بس التقيل جاي ورا شوية ...ماتخافوش مش تقيل أوي يعني ...

بس انتوا حاولوا تمشوا صح اكتر من انكم مجرد تذاكروا ...

وطبعا حضراتكم لو عايزين تعرفوا معلومة او تمهيد او الكتب او نظام المحاضرات ,,العملي ,,السكاشن ...وكل ده كان في موضوع انت في سنة تالتة ...اتفضلللللل http://www.alltebfamily.com/vb/showthread.php?t=11394
ومعظمكم شافه والحمدلله استفاد منه ...

طيب ايه لازمة الموضوع دا ؟؟؟؟

دا تجميع لأي استفسار بخصوص سنة تالتة ...لان طبعا سنتكم مش زي سنتنا ...في دكاترة بتتغير وانتوا ماتعرفوش نظامهم مثلا ...كتب ممكن تنزل جديدة ...محاضرة تحضروها تكتئبوا منها ...سكشن مش عارفين جاي منين ولا رايح فين ...دكتور غايظكم عايزين تعرفوا تكملوا معاه حضور ولا ...عايزين مثلا تعرفوا البارت دا بينزله ورق ولا ...يعني اي حاجة عايزين تستفسروا عنها ..انا في الخدمة ..وكمان الموضوع دا هيفيد دفعة طب قنا كتير عشان هما ليهم نفس الاستف ونفس نظام الامتحانات بس ياعيني مشكلة دفعتهم انهم اكبر دفعة في الكلية فمش لاقيين حد يسألوه ...ولا عارفين يمشوا ازاي ...بجد والله كتر خيركم ...وياريت اي حد بردو منكم يادكاترة اسيوط الكبار يساعدني عشان نقدر نقدم ولو معلومة بسيطة لسنة تالتة ...انتوا اكيد عارفين سنة تالتة بالذات ....جزاكم الله خيرا ...
وفقكم الله ...أنا في انتظاركم ...وتحت امركم ...
من مواضيع فاطمة خالد في المنتدى

التوقيع
نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

يارب أرزقني من حيث لا أحتسب
أسألكم الدعاء
فاطمة خالد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-06-2009, 02:51 AM   #2
DR\ROWDA
black eyes سابقا

الصورة الرمزية DR\ROWDA

Red face رد: back to school >>>>>>الفرقة الثالثة طب اسيوط ...

مجهود رائع يا فاطمه ربنا معاكى ان شاء الله
من مواضيع DR\ROWDA في المنتدى

DR\ROWDA غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-06-2009, 02:56 AM   #3
فاطمة خالد
عضو شرف
Allteb

افتراضي رد: back to school >>>>>>الفرقة الثالثة طب اسيوط ...

أنا هبدأ افتح الموضوع الأول ان شاء الله ...
ودا أول استفسار ..اكيد مش مني طبعا ^_^ ....بس سؤال سألتهولي واحدة صاحبتي في تالتة اسيوط ...وقلت انه لازم يتحط هنا لانه كان عاملنا احنا كمان مشكلة لما كنا في تالتة اول السنة ويمكن الترم الأول كله كمان ...
ايه هو السؤال ؟؟؟؟

محاضرات المايكرو الاولانية بيشرحها دكتور اسماعيل صديق ودا من دكاترة القسم الكبار يعني زي مثلا د-سلوى سليم في الفسيولوجي ...والدكاترة الكبار دول بيكون احيانا شرحهم كبير ...يعني ايه كبير ؟؟؟؟يعني لو واحد غلبان زي حالاتنا أول مرة في حياته يسمع عن المايكرو صعب انه هيفهم من اول محاضرة ...ودا الي حصل للعيال ووالله بقولكم حصل معانا ...اول محاضرتين تلاتة طبعا كنا بنطلع مش فاهمين ...وبطيخ عالآخر ...ولا عارفين ننطق كلمة ...وكل عيل على لسانه كلمة واحدة :
المايكرو دا وحش ...دا صعب (هما بيشتموا طبعا وبيقولوا كلام اكتر من كده :) ) وانا لو كملت السنادي هنزل فيه ...لازم آخد كورس ...طب نكلم الدكتور الفلاني ..طب نعمل ايه ...
ويفضلوا سايحين ومكتئبين ويقولوا بدأت تالتة ....
وكل واحد يروح زي الشطور ويعمل فيها فلحوص ويسأل الدكاترة والمعيدين اذاكر منين ...
ولو رجعنا للموضوع القديم هنلاقي ان قلت ان ورق هلال هو المصدر الاساسي باستثناء بعض الحاجات من كتاب القسم وانا ذكرتهالكم ...الورق هتلاقوه منظم ويفهم ويريح الاعصاب وبيكتبلك بالأسلوب الي المفروض تكتب بيه في الامتحان ...
هينط حد ويقول ..قالوا انهم هيعملوا تجديدات في كتاب القسم ولازم نذاكر منه وهنحل كويس في الامتحان ...وانا بقولكم عملوا السنة الي فاتت تجديدات والله والي ذاكر من الكتاب في اعمال السنة مهما بلغت شطارته ماجابش درجة كويسة ...اما الي ذاكر من ورق دكتور هلال جابوا حاجات حلوة خالص ...وللعلم بعد ماظهرت درجات اعمال السنة كل الي ماكانش بيذاكر من ورق د- هلال .....
راح يجري يصور الورق ....
طب عبلة المشد؟؟؟؟
قلت وبعيد بلاش تتوهوا نفسكم والله لو جبتوه صرف فلوس عالفاضي ...هاتوه لو عايزين تطلعوا معيدين مايكرو عشان تتفقهوا في المايكرو شوية ...
معلومة بس ياجماعة ...د-هلال حط نموذج اجابة امتحان اعمال السنة ...فتخيلوا وانتو بتذاكروا من ورقه يبقى بتذاكروا من نموذج الاجابة ...

كان دا اول استفسار ...
في انتظاركم ..
وفقكم الله ...

التوقيع

أسألكم الدعاء
قديم 10-06-2009, 02:59 AM   #4
فاطمة خالد
عضو شرف
Allteb

اقتباس:المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr\rowda مشاهدة المشاركة
مجهود رائع يا فاطمه ربنا معاكى ان شاء الله
جزاكم الله خيرا دكتورة روضة عالتشجيع ...ادعيلي ...
نورتينييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي

التوقيع

أسألكم الدعاء
قديم 10-06-2009, 03:13 AM   #5
فاطمة خالد
عضو شرف
Allteb

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
انا هكمل ان شاء الله تاني استفسار خصوصا ان احنا معظمنا مغتربين ...فانا بنقلكم اسئلة اصحابي الي في طب اسيوط ..لانهم ياعيني طبعا منفيين هناك ...وفي انتظاركم ...واسئلتكم ان شاء الله ...

ايه الاستفسار التاني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لأول مرة وحصريا قسم الباثولوجي نزل كتاب ...خبر جديد بالنسبالي عرفته طازة النهاردة ...
قبل مانتكلم عالكتاب دي مش اول مرة دي تاني مرة السنة الي فاتت دكتورة نعمة الله رئيسة القسم نزلت مذكرة في بارت اسمه immunity ودا من البارتات الي مش بتتذاكر كاملة يعني بتتذاكر فيها حتت معينة ...ولو نزلته تاني اشتروه ياجماعة مش تصوروه عشان الاسماء بتتكتب وذاكروا البارت من المذكرة دي مش من جمال ندى لانها كانت بتسأل فيها شفوي وفي ناس كتير كانت مطنشة المذكرة دي فلما دخلت لدكتورة نعمة الله اتهزئت طبعا ...

طيب وايه الكتاب الجديد؟؟؟؟؟
انا معرفش هل محتواه الباثولوجي كله ولا أجزاء معينة ...
بس هو منزله دكتور عبدالهادي ...فاكرينه ؟؟؟؟جبتلكم سيرته بالاسم ..الوحيد في تمهيد سنة تالتة ....وقلت انه اكتر واحد في قسم الباثولوجي بيدور على الكلام الي بيقوله في المحاضرات في اجابة الامتحانات ...وكان في احدى السنين بيحط اصفار على اجابة سؤال ضافه هو مش في الكتاب والناس طبعا مش حضرت المحاضرة فألفوا ...
ومشكلة د- عبدالهادي ان كلامه مش مرتب شوية فبتلاقوا صعوبة في الكتابة وراه ..غير انه مش بينزل ورق ...والمصيبة الي اكبر من دا ودا انه بيشرح بارتين مهمين جددددا جدددا بارت في الترم الاول اسمه bacterial infections او بنسميه اكتر ال TB وبارت في اول الترم التاني وهو اهم بارت في المنهج على الاطلاق DIGESTIVE SYSTEM فملزمين بالكتابة وراه ....

لكن ..
الكتاب دا ان شاء الله هيحللنا المشكلة دي ويخليكم تذاكروا كلام د- عبدالهادي مباشرة من كتابه ...
في طلبة سألوا د-نعمة الله نذاكر منه ولا من جمال ندى ؟؟؟
جاوبت :ليكم حرية الاختيار (تحسوا ان انا بروح احضر محاضرات معاكم ولا ايه ^_^)
لكن انا بقولكم بارتات د-عبدالهادي من غير كلام من كتابه ومن محاضراته ...
باقي الدكاترة من جمال ندى ومن محاضراتهم ...(خصوصا ان د-نعمة الله رئيسة القسم بتحب جمال ندى جددا )...
حاجة صح كنت هنساها ...
الكتاب سمعت انه بخمسين جنيه يعني ممكن يكون غالي شوية على بعض الناس ...وبيقولوا انهم بياخدوا الاسماء ....انا رأيي مادام الكتاب مش منزلاه رئيسة القسم يبقى مافيش اهمية لانهم ياخدوا الاسماء وممكن توفروا على نفسكم وتصوروه ...
لكن لو رئيسة القسم نزلت حاجة اشتروها احسن وماتنسوش تكتبوا اسماءكم .... :)

ربنا يوفقكم ان شاء الله ...
انا في انتظاركم ...

التوقيع

أسألكم الدعاء
قديم 10-07-2009, 02:28 AM   #6
فاطمة خالد
عضو شرف
Allteb

ياجماعة في زوار بيدخلوا الموضوع ...طب ماتشتركوا وتبقوا أعضاء ....عشان نتواصل احسن ولو عايزين أي حاجة اقدر افيدكم ...وتقدروا تسألوا في اي حاجة ...

التوقيع

أسألكم الدعاء
قديم 10-09-2009, 12:04 AM   #7
A.Muslim
عضو جديد

افتراضي Re: back to school >>>>>>الفرقة الثالثة طب اسيوط ...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مش عارف اقول ايه قدام الجهد الجبار والاهتمام البالغ من الكتوره لطلبه سنه تالته
كان نفسي اشارك ف الخيرخصوصا ان الدال على الخير كفاعله
لكن للاسف معنديش وصله نت ف البيت تخليني متواصل معاكم
ع العموم الكتوره عامله الواجب وكفايه
واي حاجه تطلبوها انا ف الخدمه
اللهم اجعل عملنا خالصا لوجهك الكريم
من مواضيع A.Muslim في المنتدى

التوقيع

نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة:faces181:نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

سبحانك اللهم وبحمدك
أشهد أن لا اله الا أنـت
استغفرك وأتوب اليـــك

A.Muslim غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-09-2009, 01:49 AM   #8
فاطمة خالد
عضو شرف
Allteb

جزاكم الله خيرا عالمرور دكتور a.muslim ....يشرفني ان حضرتك تساعد في الموضوع بس ياريت سنة تالتة يتواصلوا احسن ..معانا ...عشان يستفيدوا اكتر ...

التوقيع

أسألكم الدعاء