آخر المشاركات
         :: تبليغ عن مشاركة بواسطة عائد لله (آخر رد :عائد لله)      :: عنصر الرشاقة عنصر الكروم ( الكروميم , الكروماكس و الهاي-كروم ) (آخر رد :sasaasso)      :: جراحــــه عامه (آخر رد :علي الفيتوري)      :: كل مايهمك عن الزمالة البريطانية (آخر رد :EgyMD)      :: تفريغات الشافعى كاملة فى الباطنة (آخر رد :EgyMD)      :: Life Support sites (آخر رد :دكتور أشرف)      :: Critical Care sites & journals (آخر رد :دكتور أشرف)      :: Anesthesia & Pain journals (آخر رد :دكتور أشرف)      :: Anesthesia useful sites & links (آخر رد :دكتور أشرف)      :: خاطرة حول ما يحدث من قتل و إبادة لإخواننا المسلمين في بعض الدول (آخر رد :دكتور أشرف)     

العودة   كل الطب أكبر منتديات طبية عربية 10 أعوام من العطاءAllteb 10 Years of Donation > الإستشارات و الثقافة الطبية > عيادة كل الطب .. اسأل و استشر > عيادة المسالك البولية وأمراض الذكورة

عيادة المسالك البولية وأمراض الذكورة يجيب عن الاستشارات الدكتور/ أبو عبد الرحمن البدري أخصائي المسالك البولية و أمراض الذكورة

قديم 11-17-2010, 11:10 AM   #1
closed

شاب 21 سنة مارست العادة السرية بإفراط تسع سنين بشكل يومي والحالة الآن هى ضعف شديد في الشهوة فلا تحدث استثارة جنسيا إلا بشكل ضعيف حتى عند مشاهدة أمور مثيرة لا يحدث انتصاب إلا عند اللمس باليد للقضيب مع العلم بوجود انتصاب صباحي معقول فهل هذه المشاكل بسبب العادة السرية وهل تنتهي بالتوقف عنها لفترة طويلة أرجو التوضيح يا دكتور وهل أنا استطيع الزواج أم لا

اولا أسأل الله ان يعافيك من هذه العاده الخبيثه
وان يمن عليك بالاقلاع عنها نهائيا
وان يرذقك الله الزوجه الصالحه

ثانيا ما حدث لك هو بسبب الافراط الشديد في ممارسه هذة العاده
وما يصاحب هذا من مشاهده اشياء مثيره متتكره
فادي الي ضعف الشهوه عندك
فلا يتحرك لك ساكنا وكأنك تعودت علي مثل هذه المناظر
وبما انك تقول بأنه لا يحدث لك شهوه الا عند الاحتكاك ةاللمس
فهذا بسبب التعود الشديد عليها فأصبحت لا تشعر باللذه الا به
وهذا قمه الخطر الذي لا تتوقعه ؟؟؟؟؟؟؟؟
عند الزواج لا تجد المتعه الحلال مع زوجتك وبالتالي ممكن تلجأ اليها وتترك زوجتك
ومن هنا تحدث المشاكل والخلافات
وكم وكم من وقعوا في هذا
طيب هل في علاج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

العلا ج موجود من القرأن والسنه النبويه المطهره
الزواج ان استطعت
فأن لم يكن الصيا م
فان لم يكن الدعاء
ومع هذا كله غض البصر
وأبشرك تعود بأذن الله كما كنت بل افضل عند التوقف عنها نهائيا وتتزوج وتمارس حياتك بشكل طبيعي.معلش شكلي طولت

السلام عليكم
انا 22 سنة

الموضوع من الاول من 4 سنين تقريبا كان بيحصلي احتلام طبيعي كل يوم وساعات مرتين في اليوم وانا كنت مضايق فكنت بربط العضو الذكري علشان ميحصليش انتصاب وأنا نايم لاني كنت فاكر ان انا لو منتصبتش مش حيحصلي احتلام وطبعا كان بيحصلي احتلام وانا معرفش واستمريت على كده شهر تقريبا.
بعد الشهر ده الاحتلام الطبيعي اللي كان بيحصلي راح وبقى بيحصلي وأنا نايم احتلام من نوع تاني مش الاحتلام عادي

أولا: كان بيحصلي انتصاب مؤلم بعد تقريبا ربع ساعة من النوم بعدين حالة شبيها بالاحتلام بس من غير مينزل من العضو أي سائل بعدين الانتصاب يروح وبعد شوية يرجع الانتصاب ويحصلي نفس الحكاية وهكذا من 4-5 مرات في اليوم.
الاعراض بقا كان عندي ألم شديد في الظهر لدرجة ان أنا مكنتش عارف أمشي ولا أتحرك وكمان ارهاق ارهاق لدرجة اني كنت بنام 24 ساعة في اليوم والأعراض التانية كان عندي احمرار في العين لدرجة اني مكنتش بعرف أفتح عيني غير بليل يالاضافة الى عدم التركيز عدم القدرة على التفكير ورعشة وتشقق في الشفة وحبوب كثيرة على الوجه.

طبعا رحت لدكاتره كتيرة بدون جدوى في دكتور كتبلي على مضاد حيوي اسمه doximicine طبعا انا أخدت الدوا ده لمدة 3 شهور يعني جاب نتيجة 50% طبعا نتيجة في الحالة دي يعني بقت بتحصلي بس خفيفة وكمان بقت بتحصل 2-3 مرات في اليوم بس بتحصل ودكاترة تانية واصفتلي أدوية للبروستاتا زي Prostacure و Decongstyle و Masterpumpkin ولكن بدون نتيجة.

الاعراض بقى حاليا: طبعا هوا أنا مخفتش والأعراض موجوده بس الحمد لله الواحد أحسن بكتير من الاول بس نفس الأعراض مازالت موجودة زي عندي ارهاق – بنام كتير – احمرار في العين – ضعف في الانتصاب وبليل بيحصلي انتصاب هوا أقصى انتصاب بيحصلي ومبيحصليش احتلام طبيعي حتى لو شفت حاجة وأنا نايم بيحصلي احتلام من غير مينزل أي سائل.
في حاجة تانية ان أنا لو عملت العادة السرية تخفف الالم لمدة يوم واحد وبعد كده بيحصلي بعدها تعب جامد وبيجيلي برد ولازم أخد نفس المضاد الحيوي لمدة أسبوع علشان اتحسن ولو زودت في العادة السرية الحالة بترجع للأول وببدأ العلاج من الاول.

مشكله الانتصاب المؤلم ده بكون بسبب الضغط من البروستاتا ............ انا فضلت عندى مشاكل بروستاتا لسنين كثييير بس دلوقت انا مشاى على مضاد للهرمونات cyproterone و حاسس بتحسن بس اخطاااره كثيير

والله أنا زي مقلت أخذت أدوية كتيرة جدا ولدرجة ان المضاد الحيوي اللي انا ذكرته مبقاش بيجيب نتيجة حاليا لاني أخدته كتير وكمان عملت كل تحاليل البروستاتا والخصية والسائل المنوي ونتيجة التحاليل كويسة وهوا دا اللي مجنني
أنا من اسكندرية لو حد يعرف دكتور أمراض ذكورة كويس ياريت يديني خبر
كل سنة وانتم بخير

ولكن هل كان أحد في مثل حالتي وشفي أم لا ؟

الاخ السائل الحل فى ما قال لك الاخ د محمد ونعم انت قادر على الزواج ان شاء الله وهناك كثير فى حالتك وتم زواجهم على خير
ولمزيد الفائد ة اقرا هذا الموضوع

http://www.alltebfamily.com/vb/t30511.html

الاخ السائل ما تعانى منه هو اعراض احتقان البروستاتا فلا تدخل نفسك فى دوامات الاوهام وانصحك عدم تكرار عملية ربط الذكر ثانية كما انصحك ان تبتعد عن مصادر الاثارة وعدم ممارسة العادة السرية
فانت من يبدا باثارة نفسه وتهييج الشهوة ثم تستغرب بعد ذلك من شدة الالم
البروستاتا الاخ الفاضل تتحتقن من الاثارة المستمرة والعادة السرية تزيد الاحتقان وبالنسبة لموضوع الاحتلام انصحك ان تنسي كل هذة التفاصيل لان ما يحدث لك طبيعيا فهو تعبير عن زيادة الاثارة المتعرض لها اثناء اليقظة وليست دليل على وجود مرض خطير ان شاء الله
ابتعد عن مصادر الاثارة

ولاتركز كثيرا فى موضوع قوة الانتصاب حتى لاتحاول مرة اخرى الاطمئنان بالعادة السرية
وانصحك ان تقرا هذا الموضوع لمزيد الفائدة

علاج المشكلة المستعصية لدى كثير من الشباب ملف كامل

http://www.alltebfamily.com/vb/t30511.html
من مواضيع closed في المنتدى

closed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

الكلمات الدلالية (Tags)
السرية, العادة