النصائح

آخر المشاركات
         :: مباراة ريال مدريد وابويل يلا شوت yalla (آخر رد :landa)      :: مباراة ريال مدريد وابويل (آخر رد :landa)      :: فك السحر السفلي الترابي00201274705807 (آخر رد :مغربيه)      :: دعوة جالجلوت00201274705807 (آخر رد :مغربيه)      :: فك تابعة الصبيان 00201274705807 (آخر رد :مغربيه)      :: التابعه و اخراجها 00201274705807 (آخر رد :مغربيه)      :: اخراج التابعه 00201274705807 (آخر رد :مغربيه)      :: تيسير الرزق 00201274705807 (آخر رد :مغربيه)      :: زيارات للحالات الحارجه 00201274705807 (آخر رد :مغربيه)      :: جلب الحبيب بالنظر00201274705807 (آخر رد :مغربيه)     

العودة   كل الطب أكبر منتديات طبية عربية 6 أعوام من العطاءAllteb 6 Years of Donation > ۞ السّــاحةُ الإجتماعية والحوارية ۞ > كلام مش في الطب > فضفضة طلاب طب

فضفضة طلاب طب ملتقي أطباء المستقبل

قديم 09-14-2011, 09:28 PM   #1
Dr Reham angle

important ايه رأيكم فى موضوع دراسة الطب باللغة العربية

بسم الله الرحمن الرحيم........................علمت من فترة قريبة عن الجدل والحوارات حول موضوع دراسة الطب باللغة العربية فهناك آراء كثيرة حول الموضوع .....البعض يريد تدريس الطب باللغة العربية اعتمادا على انها لغتنا القومية وان باقى الدول تقوم بدراسة الطب باللغة الخاصة بها وهم متفوقون فى ذلك ومن ضمنهم التجربة السورية ومن رأيهم أيضا أن فى ذلك تسهيلا على الطلبة المستجدين بدل من المعاناة اللى بيعانوا منها أول مايدخلوا الكلية ,,,,,أما البعض الاخر فلا يوافق على ذلك فهم يريدون البقاء على تدريس الطب باللغة الانجليزية لانها لغة العصر كما انه لو درس الطب بالعربية سيكون من الصعب التواصل مع الاطباء الاجانب عند السفر للخارج علاوة على ذلك ان الدكاترة اللى بيدرسوا لينا الطب حاليا هم أصلا درسوه بالانجليزى فبالتالى من الصعب بل من المستحيل انهم يعرفوا يدرسوه بالعربى...........فأرجوا من حضاراتكم لو أى حد عنده معلومات أكتر عن الموضوع يبلغنا بيها وياريت أعرف ايه هو رأيكم فى الموضوع ده؟؟؟؟؟نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة
من مواضيع Dr Reham angle في المنتدى

Dr Reham angle غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
يا Dr Reham angle قام الأعضاء بشكرك علي هذه المشاركة المفيدة:
اشراقة امل (09-16-2011)
قديم 09-15-2011, 02:18 AM   #2
EshRaQa
قل نار جهنم اشد حرا

الصورة الرمزية EshRaQa

افتراضي رد: ايه رأيكم فى موضوع دراسة الطب باللغة العربية

لا لا لا
مش كان هيبقى حلو خالص
وبعدين هو مشكلة الطلبة الجديده ايه
مصطلحات
وسواء كان عربي او انجايزي هتبقى المصطلحات جديده
وطبعا هما بيدرسو بالانجليزي لانها هي اللغه اللي كل العلم بيعرف يتكلمها
فيبقى سهل التعامل
من مواضيع EshRaQa في المنتدى

التوقيع
أرى الدنيا لمن هي في يديه عذاباً كلما كثرت لديه

تهين المكرمين لها بصغر وتكرم كل من هانت عليه

إذا استغنيت عن شيء فدعه وخذ ما أنت محتاج إليه

لدوا للموت وابنوا للخراب فكلكم يصير إلى تباب

لمن نبني ونحن إلى تراب نصير كما خلقنا من تراب

ألا وأراك تبذل يا زماني لي الدنيا وتسرع باستلابي

وإنك يا زمان لذو صروف وإنك يا زمان لذو انقلاب

سأسأل عن أمور كنت فيها فما عذري هناك وما جوابي

فإما أن أخلد في نعيم وإما أن أخلد في عذابي

EshRaQa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
The Following 2 Users Say Thank You to EshRaQa For This Useful Post:
اشراقة امل (09-16-2011), Dr Reham angle (09-15-2011)
قديم 09-15-2011, 03:05 AM   #3
kezo

والله انا شايفة انو مش هيفرق فى السهولة او الصعوبة فى دراسة الطب بالعربى ....
عشان الطلاسم اللى بالانجليزى هتبقى هى هى بالعربى بل اكتر ............
يعنى مش هنستفيد من الحكاية دى الاالسلبيات بتاعتها وخلاص. ومش هيكون فية ادنى افادة.....
وانا عاوزة افهم هيبقى بالعربى اززززاى.؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعنى مادة مثلا زى الفارما دى هيقعدوا يكتبوا اسم الدوا بالعربى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
والله انا شايفة انى اقرى الدوا بالانجليزى اسهل مليووووووون مرة من انى اقراة بالعربى.......
وماحدش يؤل المسالة مسالة تعود........
بصراحة انا ضد الفكرة تماااااااااااااااااااااااااااااما.........
واللى بيؤلولواان كدة الطبيب هيعرف يتعامل مع المريض عشان هتبقى لغة الدراسة بالعربى ؟؟؟؟؟؟؟
انا ما اعتقدشى يعنى ان فية حد هيقرى حاجة باى لغة ايا كانت الا اما يفهم اية اللى بيقراه ويذاكرة دة؟؟؟؟؟؟
يعنى سواء هتدرسة بالعربى او بالانجليزى او بلاالالمانى حتى ....... الموضوع مش هيفرق كتير اللى هتفهمه بالعربى هوة اللى هتفهمة بالانجليزى......
وبعدين ماشى انا عارفة ان اولى بيتعبوا شوية فى حكاية الترجمة بس والله دة فى مصلحتهم دة كفاية بس بنعلمهم الصبرررررر من سنة اولى .......
وحكاية ان احنا نتعامل مع المريض صدقونى مش حلها اننا نعرب الطب.........
حتى لو عربناه المشكلة ما زالت قائمة .......
يعنى ناس يدخلوا الكلية ويفضلوا 3 سنين خارج اطار التعامل مع مريض واحد وياريت لغاية كدة وبس لا وكمان بيطلع من الكلية مش بيعرف يدى حقنة واحدة
يا جماعة والله مشكلة دراسة الطب فى مصر صدقونى عمر ما كانت مشكلتها ان الدراسة بالانجليزى ولا عمرها هتكون
بل بالعكس دى فى وجهة نظرى اضافة لاى طبيب انو بيدرس الطب بالانجليزى وانا ما اقصدشى من كدة انى انكر فضل اللغة العربية.....
اانا كل اللى عاوزة اؤلة ان الطب اصلاااااااودراستة فى مصر كلها بيتم تدريسة غلط وعمر ما كانت المشكلة انو بالانجليزى بدليل انك بعد شهر فى الكلية بتتعود على الكلام والدراسة وبتستمتع بيها جدا

اخر الكلام
انا شايفة ان الناس اللى عاوزين الطب يبقى بالعربى
من الاخر ودى وجهات نظر
انتو كدة سايبين الحاجا المهمة اللى فعلا ممكن تغير فى امكانيات الطالب المصرى .........
على العموم الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية
من مواضيع kezo في المنتدى

kezo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
The Following 2 Users Say Thank You to kezo For This Useful Post:
قديم 09-15-2011, 12:30 PM   #4
احمد طه
عضو جديد

افتراضي Re: ايه رأيكم فى موضوع دراسة الطب باللغة العربية

طبعا بالانجليزى اسهل
وبعدين المصطلحات اللى بندرسها دى لاتينى ويونانى فصعب انها تتغير.
واللى بيقولو ندرس الطب بالعربى ممكن لو المصطلحات تفضل انجليزى( طبعا لاتينى او يونانى) وبقية الكلام يبقى عربى.
ومشكلة سنة اولى فى التعامل مع اللغة بتزول فى شهر او اتنين.
يعنى فى سنة اولى كنا جبنا كتاب ترجمة للفسيولوجى بالعربى ملفهمناش منه حاجة.
وحتى بعض المواد اللى اخدناها زى العلوم السلوكية كانت بايخة اوى بالعربى.
فلازم نمشى مع العالم كله فى دراسة الطب بالانجليزى عشان نعرف نتواصل معاهم.
ومن ناحية تانية اهو الواحد بيثقف نفسه غصب عنه بلغة ممكن يكون طلع من الثانوى ميعرفش عنها الا القليل .
فانا شايف ان النظام الحالى (فى اللغة اللى بندرس بيها يعنى) افضل وياريت نفضل على كده.
من مواضيع احمد طه في المنتدى

احمد طه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
The Following 3 Users Say Thank You to احمد طه For This Useful Post:
اشراقة امل (09-16-2011), Dr Reham angle (09-15-2011), kezo (09-15-2011)
قديم 09-15-2011, 12:49 PM   #5
غصن الدعوة
Hanaa Hamed
Allteb

الصورة الرمزية غصن الدعوة

طبيعى أنه لايوجد لغة مثل اللغة العربية لأنها لغة القرآن
وعلماء الطب الأصليون زمان عزة الإسم كانوا مسلمون
وتعلموا الطب بالعربية وأبدعوا فيه وهو باللغة العربية ,,,

والمعلوم أنه بتقدم الأمة تتقدم لغتها وبإنحدارها تنحدر اللغة
ووقت تقدم المسلمين كان الكل يتعلم العربية ليصل لعلم المسلمين
أما الآن فأنا فعلا آسفة على حال المسلمين ,,

يتعرون من لغتهم ويتبرءون منها وكأنها عار
آسفة لمن يكتب الحمد لله ( al7md le la7)!!!
آسفة لمن يقول ميرسى بدلا من جزاكم الله خيرا !!

طبعا لاأنكر أبدا أن من عرف لغة قوم أمن مكرهم
ولكن هل تكون لغة القوم عنده أفضل من لغته ويتحث فيها بطلاقة أفضل من لغة قرآنه؟؟؟

وآسفة أن أقول لن تعود اللغة العربية إلى مكانتها من العالم
إلا حينما يعود للمسلمين مكانتهم ويعود للإسلام عزه ..
فلنعمل أولا أن يعود للمسلمين مجدهم وصدقونى سترتفع اللغة حتما بإرتفاع أصحابها ..

من وصايا الإمام حسن البنا -رحمه الله -
إجتهد أن تتحدث العربية الفصحى فإنها من شعائر الإسلام ...

ربما تعريب الطب لايوافق هوانا أو صعب علينا أو شاق فى فهمه
ولكن لابد لنا أن نجعل الغرب هم من يتعلمون اللغة العربية لدراسة الطب ..

من مواضيع غصن الدعوة في المنتدى

التوقيع

نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

غصن الدعوة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
The Following 3 Users Say Thank You to غصن الدعوة For This Useful Post:
اشراقة امل (09-16-2011), Dr Reham angle (09-15-2011), د.عبير الجنة (09-18-2011)
قديم 09-15-2011, 01:55 PM   #6
dr konan
The truth

الصورة الرمزية dr konan

بداية سيكون صعب الى حد ما دراسة الطب بالعربية وهذا لايقلل ابدا من مكانة اللغة العربية التى حباها الله بها فان هناك علومها لايحسن دراستها وفهمها الا بالعربية,فالدراسة بالانجليزية مطلوبة لانها الاولى فى العالم والاكثر انتشارا والاسهل بعد تعلم المصطلحات الخاصة بها وحاليا مطلوب منا ترجمة الكثير من ابحاث الاعجاز الطبى فى القران الى اللغات الاخرى ليسهل مخاطبة العالم من هذا المنطلق
من مواضيع dr konan في المنتدى

dr konan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
The Following 2 Users Say Thank You to dr konan For This Useful Post:
قديم 09-15-2011, 06:26 PM   #7
N N M A

اتفق تماما معكم انه مينفعش دراسه الطب باللغه العربيه
مع كامل الاحترام للغه طبعا لكن اللغه الانجليزيه هي انسب لغه لدراسه الطب لانها تتيح سهوله التعامل مع الاطباء الاجانب
مع ان سنه اولي اكثر ناس تعاني من تغيير اللغه لكن الحمد لله اخذنا فتره وبعدها خلاص اتعودنا
وبعد السنه دي نقدر نقول انه صعب جدا اننا ندرس الطب باللغه العربيه
من مواضيع N N M A في المنتدى

التوقيع
N N M A غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
The Following 2 Users Say Thank You to N N M A For This Useful Post:
قديم 09-15-2011, 10:25 PM   #8
kezo

يعنى بما انى شايفة ان كل اللى شارك مكانشى موافق على تخريب الطب اقصد تعريب الطب الا الدكتورة غصن الدعوة ........
فانا هرد على مشاركتها.........
مع الرغم انى كان نفسى انا وهى نبقى متفقين على راى بس مش مشكلة ان شاء الله مسيرنا هنتفق على حاجة (بؤلك يا هناء انا بحب الملوخية بالارانب انت اية رايك فيها ههههههه يارب تكونى بتحبيها عشان تبقى ملوخية واحدة ومجمعانا كلنا هههههه)

انا تقريبا من يومين كدة كنت قريت موضوع مشابة للموضووع بتاعنا دة .... يعنى الموضوع كان بيتكلم عن اختلاق المشاكل اما نيجى نحل مشكلة ...... موضوع فى وجهة نظرى كويس انا عملتلو كوبى وبيست عشان نقراه يمكن نستفيد منو...... معلشى هوة الموضوع طويل شوية بس مش مشكلة
فرق كبير بين التركيز في المشكلة والتركيز على حل المشكلة

(مثــال1)

بينما كانت وكالة ناسا الفضائية تبدأ في تجهيز الرحلات للفضاء الخارجي واجهتهم مشكلة كبيرة،
...
هذه المشكلة تتمثل في أن رواد الفضاء لن يستطيعوا الكتابة بواسطة الأقلام بسبب انعدام الجاذبية،

بمعنى أن الحبر لن يسقط من القلم على الورق بأي حال من الأحوال فماذا يفعلوا لحل هذه المشكلة!!؟؟؟

لحل المشكلة

قاموا بدراسات استمرت حوالي 10 سنوات كاملة وأكثر من 12 مليون دولار ليطوروا قلماً جافاً يستطيع الكتابة في حالة انعدام الجاذبية،

ليس هذا فقط بل والكتابة أيضاً على أي سطح أملس حتى الكريستال، وأيضاً الكتابة في درجة حرارة تصل إلى 300 درجة مئوية.

الحل البديل
عندما واجه الروس نفس المشكلة فإنهم ببساطة قرروا استخدام أقلام رصاص كبديل عن الأقلام الجافة

(مثــال2)

ذات مرة باليابان وبمصنع صابون ضخم واجهتهم مشكلة كبيرة وهي مشكلة الصناديق الفارغة التي لم تعبأ بالصابون نظراً للخطأ في التعليب

فماذا يفعلوا لكشف الصناديق الفارغة من الصناديق المعبأة!!!؟؟؟؟

لحل المشكلة

قام اليابانيون بصناعة جهاز يعمل بالأشعة السينية مخصص للكشف عن الصابون بداخل الصناديق ووضعوه أمام خط خروج الصناديق بقسم التسليم،

تعيين عمال جدد ليقوموا بإبعاد الصناديق الفارغة التي فضحها الجهاز

الحل البديل

في مصنع آخر أصغر من السابق عندما واجهتهم نفس المشكلة فإنهم أتوا بمروحة إليكترونية وضبطوا قوتها بما يناسب وزن الصندوق الفارغ

وتم توجيهها إلى خط خروج الصناديق بقسم التسليم بحيث أن الصندوق الفارغ سوف يسقط من تلقاء نفسه بفعل اندفاع الهواء

النتيجة المنطقية

انظر لحل المشكلة ولا تنظر إلى المشكلة نفسها .. فكر في الحل البسيط والأيسر

فأين المشكلة إذاً؟
المشكلة أنه لا يوجد مشكلة.......!!!!!

الخلاصة:

أن هناك أناس بارعون في حل المشاكل بطرق سحرية وسهلة ... والبعض الآخر

بارع في تكبير وخلق المشاكل من لا مشكلة)See More

اهوة بالظبط موضوع تعريب الطب دة انا شايفة انو زى المواضيع اللى فوق دى ....... مع الرغم انى شايفة انو اصلالالالالا مهوش مشكلة عشان نحاول نحلها ولكن بما ان فية ناس بتؤل ان هوة مشكلة يبقى مش مشكلة احنا ممكن ندلهم اراءنا بردوا.........

يعنى وجهة نظر الناس اللى موافقة على التعريب وجهة نظرهم بتتلخص فى حاجتين وان كان فية حاجة تانية زيا دة اوك انا مستعدة اسمعها بردو.....
اولا......... بيؤلوا احنا عاوزين ندرسة بالعربى عشان الطالب بتاع سنة اولى بيعاااااااااااانى وهوة بيترجم وبيعانى من الكلية فى اول شهرين

الحل البديل بدلا من تعريبة ............
هنؤل للطالب بتاع سنة اولى..... معلشى كل المطلوب من حضرتك ...فاتحة بسيطة سهلة رقيقة حنينة لقاموس كل الحكاية انو بعشرين جنية ..ومعلشى هناخد من وقت سعادتك دقيقتين عشان تترجم الكلمة اللى ما انتش عارفة
وبردوا هؤلة انك فية كلمات بعد ما هتدور وهتتعب نفسك فيها عشان تشوف ترجمتها بالعربى مش هتفهم حاجة من الترجمة وهتندم انك فتحت القاموس وشوفتها........ وان شاء الله الموضوع مش هيستمر كتير كل الحكاية اول شهرين وتبقى زى الفل بعدين..بس اعتقد ان المشكلة بتاعة طالب سنة اولى وبحمد الله اتحلت

تانى حاجة بيؤلوا (يعنى المخلص عشان ما اطولشى ) ان احنا كدة هنعمق اللعة العربية للطالب ونرجعلها شانها كما كانت من قبل .......

الحل البديل بدلا من تعريبة.........
اولا ..... لازم كلنا نكون متفقين على حاجة ..... انى انا اما اجى اصلح حاجة ما تبقاش على حساب حاجة تانية .....
او انى اما اعمل حاجة عشان اكسب ما يكونشى فى المقابل انى اخسر حاجة تانية ......يبقى انا كدة عملت اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بمعنى......
انى اما اعرب الطب...... مشاكل كتيييييييييييييير هتواجهنى وهخسر حاااااااجات بردوا كتير.... ودة كلة فى مقابل انى كما يقولون انى هرفع من شان اللغة العربية........
طب ولية انا اخسر اصلا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انتو دلؤتى هدفكوا انكو ترفعوا من شان اللغة العربية....(كلام عظيم )
بس اسمحولى الطريقة غلط......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انا ممكن ارفع من شانها بدون اىىىى خسارة . بمعنى ......
اولا ما ابتديش من الكليات .لاءة انزل للتعليم الابتدائى والاعدادى والثانوى....... مادة التربية الدينية لالالالالالازم تكون اساسية ومنضافة للمجموع ...... واديها اهتمام مش تبقى زيها زى الالعاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تانى حاجة اطلع بئة للكلياات..........
اطالب ان يكون فية مادة اجبارية منضافة للمجموع وتنضاف بردوا للمجموع التراكمى ....... والمادة دى ندرس فيها اصووووووووول وجذور اللغة العربية وتبقى زيها زى اىىىىىى مادة طبية او غير طبية...
والكلام دة يطبق على جمييييييييييييع كليات مصر...........
اعتقد يعنى ان مشكلة اللغة ورفعة شانها اعتقد ن كدة اتحلت بدووووووون اى خساير وبدون اى سلبيات فى الموضوع.......

لكن دلؤتى اطالب ان الطب يتعرب...........
اومال هنتواصل ازى مع الناس اللى برة.........الناس الاجانب هؤلة اية ؟؟؟؟؟؟؟ معلشى اصلى بدرسة بالعربى ؟؟؟؟؟؟
الناس اللى بتحلم انها تسافر برة مصر هيعملوا اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واما نيجى نعمل بحث على النت هنجيبة بالعربى اززززززززززززاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومشاااااااااكل كتير تانية ...........
واختلقنا مشاكل من لاااااااااااااااااااااا مشكلة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
زائد هنجيب ناس منييييييييييين تدرسة بالعربى واصلا الكل دارسة بالانجليزى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زائد انت كدة بتضحى بناس هتدرس ست سنين فى الكلية ....... يعنى هتجرب فيهم فكرة فاشلة بكل المقااااااااااااااااييس؟؟؟؟؟؟

هههه والله فكرتونى بحكاية سنة سادتة............ غبنا شوية ايام كدة بردوا طالعين ف حكاية شالوا سنة سادتة وجابوا سنة سادتة؟؟؟؟؟؟؟
فعلا عالم هايفة وفاضية........ واول ما الوزير يتغير تبص تلاقى الناس يا عينى ما بقوش طبيعين....... تسال اية يا اخوانا فية اية ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! يؤلوا اصل الوزير تغير وخايفين يرجع سنة سادتة تانى ........

سايبين المشاكل الا ساسية وبندور على حاجااااااااات ...... يعنى مش عارفة اؤل اية ......... سبحان الله
فعلا المصرى دة هيتنية لغز للعالم باسرة.......... محدش عارف المصرى دة بيفكر ازاىنقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

من مواضيع kezo في المنتدى

kezo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
The Following 2 Users Say Thank You to kezo For This Useful Post:
Dr Reham angle (09-19-2011), د.عبير الجنة (09-18-2011)

الكلمات الدلالية (Tags)
موضوع, العربية, الطب, باللغة, دراسة, رأيكم