كل الطب أكبر منتديات طبية عربية  10 أعوام من العطاءAllteb 10 Years of Donation

كل الطب أكبر منتديات طبية عربية 10 أعوام من العطاءAllteb 10 Years of Donation (https://www.alltebfamily.com/vb/index.php)
-   ° أطباء التكليف و النواب ° (https://www.alltebfamily.com/vb/forumdisplay.php?f=136)
-   -   نيابات مايو 2011 >> النتيجة ظهرت (https://www.alltebfamily.com/vb/showthread.php?t=40038)

frasha alhya 06-18-2011 01:07 AM

رد: نيابات مايو 2011 >> وبدأ تسجيل البيانات >> تم اضافة الاحتياجات

شكرا يا د.احمد علي الرد

ام امير 06-18-2011 10:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ترانيم (المشاركة 287738)
لو خلاص قررتى انك هتقدمى فى مايو ومش هترجعى فى نيابة نوفمبر تانى مهما كانت الظروف يبقى تلغى الترشيح بتاعك قبل ماتسجلى فى الجامعة
لأن الاعتذار عن الدراسة بعد التسجيل بيحرمك من التسجيل لمدة 3 سنوات فلازم تبقى مقررة انتى عايزة انهى نيابة
ودى المادة اللى بتأكد كلامى :
7 - فى حالة الإعتذار عن الدراسة لأى سبب عدا حالات الحصول على الاجازات الوجوبية (مرافقة الزوج أو رعاية الطفل ) يحرم من الترشيح مستقبلاً لمدة ثلاث سنوات ويسمح بإيقاف القيد أثناء الأجازة لرعاية الطفل أو مرافقة الزوج فى حالة موافقة الكلية المقيد بها ولا يجوز تأجيل التدريب المقرر قبل التسجيل بالكليات.

الف شكر د ترانيم جزاكى الله عنا خيرا ان شاء الله هسافر بكره اسحب الترشيح الوزاري ادعولي :barak:

pure spirit 06-19-2011 06:00 PM

هام وعاجل
بتاريخ 19 / 6 / 2011

كان فيه وقفة النهاردة فى الوزراة للمطالبة بزيادة احتياجات مايو وتوصلوا للتالى :
اولا احب اشكر كل من حضر اليوم وتكبد عناء السفر ليطالب بحقه
ثانيا بالنسبة لحركة نوفمبر 2011 هى حركة اساسية لدفعة 2008 وملحة لدفعة 2009
ثالثا كل من لديه نيابة لن يقبل فى حركة مايو2011 الا بعد الغاء نيابته الحالية
رابعا بالنسبة لزيادة الاحتياجات فهو امر مرفوض تماما حتى لو رحتو التحرير حسب كلام د/هشام شيحة
خامسا اللي جاله نيابه في ابريل فهي ملزمه ولا يحق التقدم الابعد الغاءها والحرمان حركتين
سادسا الغاء اسماء نواب الجامعه من التقدم لحركه مايو
سابعا زملائنا هيروحوا الاحد القادم لاخذ هذه القرارات مختومة منه
...
المصدر

frasha alhya 06-19-2011 08:02 PM

لوسمحتم ممكن حد يوضحلي هو نظام شغل المتوطنه ايه؟؟ وخصوصا انه نازل في الاحتياجات .ديوان الوزاره 1 والباقي محافظات؟يعني التوزيع بيبقي ازاي ؟والشغل فيه طبيعته ايه ؟في الادرات ولا في المستشفيات؟

koky 06-20-2011 02:50 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هو قرار التقديم فى جميع التخصصات بعد 6 شهور من التكليف هيطبق فى حركة مايو ولا نوفمبر 2011؟

السيد84 06-20-2011 07:07 AM

سوال بسيط وعايز حد يرد عليا ضرورى انا دفعة 2008 وقدمت فى نوفمبر 2010 وجات نيابة ملحة وبعدين انا ما استلمتش النيابة خالص ينفع اقدم فى مايو مع العلم ان اسمى نزل فيها ولا لازم الغى نيابة العناية الاول انا عايز حد يفهمنى الوضع بالظبط

ام امير 06-20-2011 07:27 AM

انا كنت في الوزاره امبارح ياجماعه وكنت بسحب طلب الترشيح الوزاري ورحت ادارة التكليف وسالت مدام عايده وقالتلي مش لازم تلغوا بالرغم انى استلمت ولا شفت هناك وقفات احتجاجيه ولا حاجه حرام عليكم انتوا متعرفوش انا تعبت في المشوار ده قد ايه وانا حامل اللي يقول كلام ليه مش بيتاكد منه اخر الكلام ايه بقي الواحد تعب نلغى ولا لاه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

pure spirit 06-20-2011 04:13 PM

اقتباس:

انا كنت في الوزاره امبارح ياجماعه وكنت بسحب طلب الترشيح الوزاري ورحت ادارة التكليف وسالت مدام عايده وقالتلي مش لازم تلغوا بالرغم انى استلمت ولا شفت هناك وقفات احتجاجيه ولا حاجه حرام عليكم انتوا متعرفوش انا تعبت في المشوار ده قد ايه وانا حامل اللي يقول كلام ليه مش بيتاكد منه اخر الكلام ايه بقي الواحد تعب نلغى ولا لاه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا انا متحفظة على اسلوب الكلام والاتهام الخطير ده يادكتورة
احنا هنا مش بنكتب أى معلومة غير لما بنذكر مصدرها بس للأسف الناس بتبص بس على اللى يهمها فى المشاركة ومابتكملش الكلام للآخر
بالفعل كان فيه مقابلة امبارح مع الدكتور هشام شيحة فى مكتبه وكان التجمع مكون من 21 طبيب وطبيبة وحضرتك لو عايزة تتاكدى اقرئى المشاركة لآخرها واعرفى المصدر ومش ذنبنا انك ماتقابلتيش مع الأطباء دول
وبعدين كلنا عارفين حالة التخبط اللى فى الوزارة الايام دى علشان كدة احنا بنتابع الأحداث اول بأول علشان نبقى على اتصال بكل جديد
والا كل واحد معاه نيابة يبقى يتبسط بقى لو لقى اسمه من المستبعدين من التقديم والسبب انه مش عايز يتعب شوية
على العموم احنا متاسفين يادكتورة .. احنا اللى غلطانين فعلا
على الهامش : حضرتك كان استفسارك عن الترشيح الوزارى مصيره ايه لما تقدمى فى مايو ويجيلك نيابة فيه وكان ردى عليكى كالتالى :
لو خلاص قررتى انك هتقدمى فى مايو ومش هترجعى فى نيابة نوفمبر تانى مهما كانت الظروف
يبقى تلغى الترشيح بتاعك قبل ماتسجلى فى الجامعة
لأن الاعتذار عن الدراسة بعد التسجيل بيحرمك من التسجيل لمدة 3 سنوات فلازم تبقى مقررة انتى عايزة انهى نيابة
ودى المادة اللى بتأكد كلامى :
7 - فى حالة الإعتذار عن الدراسة لأى سبب عدا حالات الحصول على الاجازات الوجوبية (مرافقة الزوج أو رعاية الطفل ) يحرم من الترشيح مستقبلاً لمدة ثلاث سنوات ويسمح بإيقاف القيد أثناء الأجازة لرعاية الطفل أو مرافقة الزوج فى حالة موافقة الكلية المقيد بها ولا يجوز تأجيل التدريب المقرر قبل التسجيل بالكليات.

يعنى لاقلت لك الغى نيابتك ولا اقدر اقولها لأنى معنديش كلام أكيد فى الموضوع ده .. كلامى كله عن الترشيح الوزارى فى حالة الاعتذار عن الدراسة لأنك هتغيرى التخصص

اقتباس:

اخر الكلام ايه بقي الواحد تعب نلغى ولا لاه
لو قرأتى المشاركة لاخرها هتعرفى ان الزملاء هيروحوا تانى يوم الأحد علشان يأخدوا القرارات دى مختومة ويبقى فعلا عندنا كلام موثق ومايبقاش حرام علينا

الساعة الآن 08:16 PM.